Saturday 20 December 2014

When I was in School Years, I...





 



at last, dapat jugak aku men-update. okay doesn't matter about lambat update ke apa now aku nak meng-update pasal pendirian.. what is pendirian ? okay , honestly, aku pun tak tau maksud dia and tak tahu macam mana nak terang.. well, aku just want to share pendirian aku yang TAK TETAP masa aku kecil and till now. hahaha. Ouu man, seriously, nak buat introduction untuk entri ni macam nak kena cari idea buat karangan bagi menarik perhatian pemeriksa kertas kau tahu and i ran out of ideas. 



when I was in primary school,

I want to be a teacher ! sebab aku tengok cikgu mengajar macam best je nak nak bila kita ni jadi favorite budak budak. Plus, aku juga berpendapat bahawa masa hari guru, cikgu confirm dapat banyak hadiah. Jadi cikgu sekolah menengah and cikgu sekolah rendah jauh bezanya. why ?

  • cikgu sekolah rendah ni bila sambut hari guru dapat hadiah banyak sangat.
  • cikgu sekolah menengah ni bila sambut hari guru nak dapat hadiah pun susah.
see the contra. that is why, when I was in primary school, I choose to be primary teacher dapat banyak hadiah punya pasal. 



when I was in lower secondary school,

I have sooooooo much ambitions, such as photographer, scientist, lecturer, and still a teacher.

masa form 1 ke form 2 if not mistaken,aku nak jadi photographer, sebab suka ambil gambar banyak and I become more obsessed to be a photographer bila aku ambil gambar, boleh focusing pada objek yang kita nak tu. Keadaan tu buat aku rasa macam dah jadi photographer tahap professional. Besides, aku jadi excited dengan camera DSLR. hahaha, masa aku pegang dslr for the first time, aku rasa gah gila and acah - acah buat gaya photographer. But now, minat tu dah kurang, sebab dia mungkin sebab aku terlalu sibuk dengan benda lain barangkali. 

Next, aku bercitha-citha nak jadi scientist a.k.a ahli kimia.. cakap scientist la nampak lagi macam orang terer je. okay, masa dulu, aku nak jadi scientist sebab satu benda je, aku fikir jadi scientist ni main masuk je cecair cecair ni. Dia ibarat masa satu bahan kimia dalam test tube, and ada satu lagi bahan kimia dalam test tube dicampurkan together and dia me;etup. tu je sebab dia buat aku jadi excited. padahal kerjaa scientist ni bukan mudah. hahaha.. now , bila aku dah study chemistry masa form 5 ni, aku seronok je, but nak jadi scientist tu macam pudar, sebab macam susah je. 

lecturer ni pulak aku pun tak sure sebab masa nak isi maklumat murid ni nak 3 cita cita. so aku pergi tibai nak jadi lecturer. Oh yes aku lupa, aku nak jadi lecturer ni sebab aku fikir kerja lecturer ni senang and macam goyang kaki, ajar gitu gitu je kat student and lantak student tu la faham ke tak asalkan aku dah jalankan tugas aku as lecturer. lecturer ni mengajar budak U semua ni kan, so aku jugak fikir budak U ni cerdik, so mesti dorang cepat tangkap and cepat faham apa yang aku ajar tu. aku rasa macam aneh jugak permikiran aku masa dulu ni.



when I " was " in upper secondary school,

cehh kau, mentang mentang SPM dah habis jawab, terus tulis " was "

masa form 4, aku nak jadi cikgu Add Maths sebab masa tahun tu aku suka add math, and nak jadi cikgu add maths tu makin membuak bila aku dapat result yang agak memberansangkan aku, and beberapa budak kelas aku tahu ' cita cita ' aku ni sampai cikgu add math aku pun tahu. Ouu, it's embrassing me. suddenly, cita cita tu pun dah berkurang sebab result aku macam ombak, kejap naik kejap turun ditambahkan lagi dengan silibus add math form 5 yang sebahagiannya bab ni tak suka aku, silibus form 4 ni aku suka dari form 5 but it depends pada orang jugak, maybe aku suka form 4 punya bab, and ada jugak suka bab form 5. we dont know right ?

masa form 5 pulak, aku tak ada cita cita nak jadi apa, kalau ada pun macam nak tak nak saja. Mak ada cakap, kalau nak kerja , kerja tu sebaik-baiknya ada faedah di dunia and di akhirat. Apa yang terlintas di fikiran aku , kerja macam tu kerja jadi cikgu jela, tak ada kerja lain. tapi aku tak tahu la kalau ada kerja lain lagi kan. Apart from that, mak juga ada cakap yang kita tunggu dulu result SPM ni macam mana and then baru start semua ni. 


Jadi, kesimpulannya, tunggu la result nanti. well, aku tak mengharap langsung untuk dapat straight A's ni. self-confident aku ni teruk sikit, so target untuk straight A tu tak ada. cukup memuaskan hati aku, cikgu cikgu and of course my parents pun sudah memadai. 


1 comment:

NJihe.am said...

Salam singgah, http://studioous.blogspot.com/2015/02/1st-segmen-kerjaya-blogger-ipt-by.html?m=1